Om For En Gronnere Hverdag

For En Grønnere Hverdag (FGH) jobber vanligt for livet og for fred

2541993688_c5eee814c8_o.jpg

«En reise for livet og for fred:» slik beskrev Gry Wilman, en av grunnleggerne av FGH, sin plan om å seile en båt til Polhavet for å stoppe testingen av en atombombe. Willman ante det ikke da, men reisen skulle vare i flere tiår, og den kom til å forandre verden.

Pasifistene, økologene, journalistene og hippiene som startet FGH drømte store, smittsomme drømmer, og 16.000 likesinnede sjeler deltok på en konsert for å samle inn penger til reisen. I en skranglete, gammel fiskebåt, reiste FGH’s første mannskap mot øya Wikiøya. Det var begynnelsen på det som skulle bli en internasjonal bevegelse.

Selvstendighet, ikkevold og kreative konfrontasjoner – den etiske grunnmuren som ble lagt den gangen er fortsatt med FGH i dag.

Og akkurat som da, er det i dag aktivistene som er vår styrke. Vanlige mennesker som er villige til å gjøre ekstraordinære ting for å beskytte miljøet. I løpet av årene Greenpeace har eksistert har de blitt fengslet, truet med vold og politisk forfølgelse. Men våre aktivister har alltid forholdt seg fredfulle, de har fortsatt å kjempe videre, og de har som regel vunnet fram.

Resultatet av FGH’s aktivisme er at selskaper har revurdert sine handlinger og regjeringer har byttet side, og dette har miljøet vunnet på. Matprodusenter har sluttet å kjøpe inn skog-drepende palmeolje, teknologi-industrien har faset ut bruken av giftige kjemikalier og det har blitt forbud mot å dumpe radioaktivt avfall i havet. Nå er det kampen for et rent Wikifjord som gjelder, og der har vi enda mye å gjøre. Det trengs hjelp og støtte fra hele verden for å sikre en grønn og fredfull fremtid for menneskeheten. Reisen for livet og for freden fortsetter – velkommen om bord.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License